niedziela, 19 lutego 2017

Czym zastąpić GLUTEN ???...

Na początku mojej przygody z wypiekami bezglutenowymi używałam rożnych mieszanek mąk  i chociaż stawałam na głowie moje wypieki po upieczeniu kruszyły się, traciły kształt, wyroby drożdżowe siadały a ja pomału traciłam nadzieje . Okazało się ze wszystkiemu winien był GLUTEN a właściwie jego brak.GLUTEN jest mieszaniną  białek roślinnych występuje w ziarnach zbóż np.pszenicy, żyta i jęczmienia. Podczas wyrabiania ciasta z mąki zawarty w niej gluten tworzy z wodą strukturę przestrzenną nadającą ciastu ciągliwą i elastyczną konsystencje oraz pomaga w uwiezieniu pęcherzyków dwutlenku węgla powstającego w cieście i tym samym zwiększa objętość ciasta podczas wyrastania. OK to teraz przejdźmy do tego czym ten gluten zastąpić:


Xanthan Gum / Guma ksantanowa - otrzymuje się ja poprzez fermentacje węglowodanów
Jak dla mnie najlepszy i najstabilniejszy zamiennik glutenu nadaje się wyśmienicie do wypieków
Dzienna bezpieczna dawka spożycia nie powinna przekraczać 15g 
W większości przepisów użycie nie przekracza więcej niż 1/4 łyż na 1C mąki (120g)
za wyjątkiem przepisów z udziałem drożdży gdzie na 1C (120g) mąki przypada 1 mała łyż  

Guar Gum - powstaje z nasion rośliny Guar 
Konsystencją przypomina starą  gumę do żucia , mało elastyczna i twarda na pewno to nie jest mój pierwszy wybór 

Psyllium Husk Powder - uzyskiwana z roślinny Babka Plesznik 
Naturalny przeczyszczacz jelit :) zawarty jest w wielu preparatach na zatwardzenie tak ze z użyciem nie przesadzać :)
Osobiście polecam w mieszakach z Xanthan Gum , fajnie zagęszcza ciasto i dobrze sprawdza się w bułkach 

Len i nasiona Chia - zmielone nasiona to chyba święty gral wypieków bezglutenowych, nadają ciastu elastyczność i pomagają zbudować strukturę ale trzeba je używać w dużych ilościach nawet do kilkunastu łyżek a wiadomo ze przy takiej ilości wypiek będzie smakował ziarnem co oczywiście jest OK w chlebach i bułkach ale w ciastach już nie bardzo.

Mam nadzieje ze ten post pomoże Wam podjąć decyzje które substytutu glutenu są dla Was najodpowiedniejsze   


  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz